Az új zene új filozófiája

Weiss János

Az új zene új filozófiája

A könyv elsősorban Adornóval dialogizál – azt keresi, hogy Adorno után hogyan lehetséges a zeneesztétika; ezért a szerző különböző előadásokban és tanulmányokban többször is szembenézett az adornói koncepció korlátaival és vakfoltjaival. Talán pontosabb lenne elfogultságokról beszélni: mereven elutasítja a könnyűzenét (a dzsesszben például nem hajlandó meglátni a tiltakozási potenciálokat), és mintha előítéletesen tekintene a XX. század számos nagy zeneszerzőjére (Sztravinszkijra, Hindemithre stb.). Wellmer könyvében is vannak preferenciák, de ilyen típusú elfogultságok nincsenek. A legszebb dicséretet a könyvről talán Georg Mohr fogalmazta meg: „Mindenekelőtt szögezzük le, hogy ez fontos könyv, egy fontos témában, amely a megfelelő pillanatban jelent meg. A szerző nem csak azzal gyakorol ránk nagy hatást, hogy milyen átfogóan és szuverén módon ismeri Adorno zenefilozófiai reflexióit, hanem azzal is, hogy micsoda hatalmas ismeretei vannak a »klasszikus zenéről«, Bachtól napjainkig.” (Deutsche Zeitschrift für Philosophie 2010/4. 649.)

Amikor 2018 szeptemberében Albrecht Wellmer meghalt, egyik legelső tanítványa, Martin Seel ezt írta róla: „Vannak filozófusok, akik a teljes mondanivalójukat az írásaikban fejtik ki, és vannak, akiknek szövegei [...] fáradhatatlan dialóguskészségről tanúskodnak – amely semmiképpen sem oldódik fel a leírt szavak betűjében. Albrecht Wellmer az utóbbiak közé tartozott.” (Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2018, szeptember 18.) Ez a jellemzés kiválóan illik arra a nagy művére is, melynek éppen most jelent meg a magyar fordítása. (Nagy köszönet illeti érte elsősorban a fordítót, de a kiadót is.)

Ez a könyv sokáig készült. Wellmer maga írja: „[...] a könyvnek [...] már tíz éve meg kellett volna jelennie, méghozzá annak a zenéről és nyelvről szóló kis szövegnek a kidolgozásaként, amelyet a kilencvenes évek első felében írtam”. (7.) Az elkészült könyv „kései mű” – az egyre súlyosbodó betegségekkel dacolva született. Adorno ezt írta a kései Beethovenről: „A haláltól megérintve az alkotó kéz szabadjára engedi azt az anyagmasszát, amelyet korábban megformált; az ebben lévő repedések és törések – amelyek az én [...] véges tehetetlenségének bizonyítékai –, e kéz utolsó művei.” (Gesammelte Schriften, 17. 15.) Ezt valószínűleg az elméleti művekre is kiterjeszthetjük. Wellmernek valóban vannak problémái az anyag uralásával-kezelésével. Először is a zenei műalkotás sajátosságairól akar beszélni; erről írt is egy kitűnő előtanulmányt (lásd Kern – Sonderegger [szerk.]: Falsche Gegensätze, Suhrkamp 2002.). Aztán Adornóra támaszkodva bevezeti a zene nyelvanalógiájának tézisét. „A zene hasonló a nyelvhez. Az olyan kifejezések, mint zenei idióma, zenei hanglejtés, nem metaforák. De a zene mégsem nyelv. A nyelvhasonlósága megmutatja a befelé vezető utat, de a homályba vezető utat is. Aki a zenét szó szerint nyelvként értelmezi, az félreérti azt.” (Gesammelte Schriften, 16. 251.) Aztán következik két nagy exkurzus, két jelentős huszadik századi zeneszerzőről, John Cage-ről és Helmut Lachenmannról. Az embernek az az érzése, mintha Az új zene filozófiája után ez lenne „az új zene új filozófiája”. És aztán a könyv végén áll az alig több mint egyoldalas epilógus, amelyben újra visszatérünk a zene és a nyelv már-már feledésbe merült viszonyához.

A könyv elsősorban Adornóval dialogizál – azt keresi, hogy Adorno után hogyan lehetséges a zeneesztétika; ezért a szerző különböző előadásokban és tanulmányokban többször is szembenézett az adornói koncepció korlátaival és vakfoltjaival. Talán pontosabb lenne elfogultságokról beszélni: mereven elutasítja a könnyűzenét (a dzsesszben például nem hajlandó meglátni a tiltakozási potenciálokat), és mintha előítéletesen tekintene a XX. század számos nagy zeneszerzőjére (Sztravinszkijra, Hindemithre stb.). Wellmer könyvében is vannak preferenciák, de ilyen típusú elfogultságok nincsenek. A legszebb dicséretet a könyvről talán Georg Mohr fogalmazta meg: „Mindenekelőtt szögezzük le, hogy ez fontos könyv, egy fontos témában, amely a megfelelő pillanatban jelent meg. A szerző nem csak azzal gyakorol ránk nagy hatást, hogy milyen átfogóan és szuverén módon ismeri Adorno zenefilozófiai reflexióit, hanem azzal is, hogy micsoda hatalmas ismeretei vannak a »klasszikus zenéről«, Bachtól napjainkig.” (Deutsche Zeitschrift für Philosophie 2010/4. 649.)

A könyv másik dialóguspartnere Ruth Sonderegger, aki Wellmer kései éveiben a legjelentősebb tanítványa volt. Az előszó végén Wellmer arról ír, hogy az ő alapos és részletes kritikáját használta föl „számos kérdéses rész” átdolgozásakor. (8.) A magyar kiadás végén van egy kis csemege: a Zenéről és nyelvről. Variációk és kiegészítések című dolgozatra gondolok, amely néhány évvel a könyv után született. Ez a tanulmány olvasható úgy, hogy a fordító és a szerkesztő az elemzés vörös fonalát próbálja kivastagítani: a zenének van nyelve, és a zene nyelve a szimbolikus formák univerzumában a „szavak nyelvén túl” helyezkedik el. (366.) De olvasható a Sondereggerrel folytatott párbeszéd hangsúlyozásaként is, így zárul ugyanis: „Végül hadd idézzem itt Ruth Sonderegger gondolatát, amelyet ő [...] már Adornónál felfedezni vél, és amely szerint ma azok a valóban autonóm műalkotások, »amelyek úgy cibálják túlélésük fonalait [...], mintha láncok volnának«.” (400.)

Ez jellemezné a paradigmatikus (vagy autonóm) új zeneműveket, amelyek filozófiáját ki kell dolgozni.

 

2019-11-22 15:56:08
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ