Elhatároztam, hogy muzsikus leszek

Weiss János

„Elhatároztam, hogy muzsikus leszek”

 

KÖNYVKRITIKA - LXIV. évfolyam, 37. szám, 2020. szeptember 11. Élet és irodalom

Richard Wagner: Válogatott el­mé­leti írások. Válogatta és az utó­szót írta Csobó Péter György, for­dí­totta Csobó Péter György és Fejérvári Boldizsár. Rózsavölgyi és Társa, Budapest, 2020, 264 oldal, 3590 Ft

A mostani könyvnek csak a horizontján jelenik meg az alkotás és az alkotó. Mindenesetre az elméletnek még lenne egy fontos lépése, amely az alkotót a közönséggel köti össze. „A géniuszt a világgal való első érintkezése arra kényszeríti, hogy önmagát eltakarja. A szabály ez: a publikum mulatni akar, próbáld meg e mulatság örve alatt elfogadtatni velük művészetedet.” (Művészet és forradalom, 222.) Mindezen végig kellett mennie, hogy Wagner elmondhassa: elméletalkotóként is muzsikussá vált. (I.m. 15.) Erről a muzsikusról mondta nemrég valaki: „egy borzalmas zseni”. (Mosche Zuckermann: Wagner, ein ewig deutsches Ärgernis.)

Mit jelentett „muzsikusnak” lenni a XIX. század közepén és második felében? És hogy formálta meg Wagner a maga számára ezt a szerepet? Ebben a könyvben talán elsősorban erre a kérdésre kaphatunk választ. Egyvalamit biztosan mondhatunk: a muzsikus­szerephez Wagner hozzásorolta az elméletalkotást és az esztétikai elemzéseket is. (Erről Csobó Péter is írt a recenzeált kötet utószavában.) Wagner zenei műveit Magyarországon – kisebb-nagyobb megszakításokkal – rendszeresen játsszák, az elméleti írások publikálása azonban ezzel nem tartott lépést. Mind a mai napig nem jelent meg teljes terjedelmében az 1851-es Opera és dráma című alapvető könyve. Ez a mostani kötet pedig elsősorban az 1914-es Művészet és forradalom című válogatást szeretné kiegészíteni. (Az utóbbinak megjelent egy némileg modernizált változata a Seneca Kiadónál, 1995-ben; a fordítást Berényi Gábor fésülte át.) És aztán még egy kézenfekvő hibát is el kell kerülnünk: bevett megközelítés az elméleti írásokat a wagneri zenedrámák árnyékába állítani. (E megközelítés problematikusságáról is olvashatunk a jelen kötet utószavában.)

Az Opera és dráma című könyv szerint a muzsikus mint elméletalkotó műfaja a „kritika”. „A kritika számára – amíg fennáll és fennállhat – mindig hiányzik a művészet általi beteljesülés; sohasem adhatja át magát teljesen a maga tárgyának, a maga egyik felével mindig kívül marad, mégpedig azzal a felével, amely az ő saját lényege.” (Gesammelte Schriften, 3. kötet, 1976. 227.) Ha most Wagner esztétikai-kritikai koncepcióját akarjuk rekonstruálni, akkor a következő fejezeteket kell megkülönböztetnünk.

(1) Tudjuk, hogy Wagnernek nagy szerepe volt a beethoveni zene klasszicizálásában; számos művéről írt, mindig a feltétlen nagyrabecsülés hangján. Az egyik legfontosabb felismerése Beethovennel kapcsolatban: „Ha a legmeghatározóbb motívumait szemügyre vesszük, még az allegróban is mindig az adagióból vett éneklés dominál.” (55.) (Wagner a schilleri fogalomalkotást követve a mozarti naiv allegróval a beethoveni szentimentális allegrót állítja szembe.) Adorno ehhez az Eroica-szimfónia első, „allegro con brio” tételével kapcsolatban lakonikusan megjegyzi: „Ez nem adagio-melódia – egyáltalán nem is melódia.” (Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion, Suhrkamp Verlag, 2001. 43.)

(2) Wagner egyik legfontosabb felismerése szerint a zenei művekhez mindig hozzátartozik az előadásmód is, ezért foglalkozik annyit a vezényléssel és a karmester szerepével. „A helyes tempó a jó muzsikusnak szinte önmagától is megmutatja, miként találjon rá a darab helyes előadásmódjára [...]. Az azonban, hogy mennyire nem könnyű meghatározni a helyes tempót, éppen abból világlik ki, hogy arra minden tekintetben éppen a helyes előadásmód felismeréséből lehet rátalálni.” (42.) A „helyes” tempó és a „helyes” előadásmód így egyfajta hermeneutikai kört alkot.

(3) Végül Wagner szerint a reprodukció nem választható el élesen a zenei alkotástól. Wagner Liszt zongorajátékáról írja: „itt nem reprodukcióról, hanem valóságos alkotásról van szó. Az e két tevékenységet elválasztó határt sokkal nehezebb pontosan megadni, mint az általában hiszik.” (10.) És ezt talán meg is lehet fordítani: az igazi zenei alkotáshoz a reprodukción keresztül vezet az út. 

A mostani könyvnek csak a horizontján jelenik meg az alkotás és az alkotó. Mindenesetre az elméletnek még lenne egy fontos lépése, amely az alkotót a közönséggel köti össze. „A géniuszt a világgal való első érintkezése arra kényszeríti, hogy önmagát eltakarja. A szabály ez: a publikum mulatni akar, próbáld meg e mulatság örve alatt elfogadtatni velük művészetedet.” (Művészet és forradalom, 222.) Mindezen végig kellett mennie, hogy Wagner elmondhassa: elméletalkotóként is muzsikussá vált. (I. m. 15.) Erről a muzsikusról mondta nemrég valaki: „egy borzalmas zseni”. (Mosche Zuckermann: Wagner, ein ewig deutsches Ärgernis.)

 

2020-09-18 09:40:59
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ