Ex libris - Wagner elméleti írásai

Richard Wagner: Válogatott elméleti írások

Ez a Wagner-kötet az eddigiekhez képest újdonsággal szolgál: nem a nagy hírű zürichi írásokat (1849–1958) olvashatjuk, hanem a kései (az 1870-es évekből) származó dolgozatokat. Csobó Péter György kitűnő utószavában olvashatjuk: „Wagner zeneműveit az 1852–53-as szezonig a színházak alig vagy egyáltalán nem játszották. Mindez csak azután változott meg, hogy megjelentek a Zürichben megírt elméleti művei, és szinte azonnal intenzív vita alakult ki ezek körül” (224.). Úgy tűnik, a színházak feltételezték, hogy van valamilyen kapcsolat az írott dolgozatok és a zeneművek között. De az is lehet, hogy csak a megnövekedett érdeklődést próbálták kihasználni. Ugyanakkor a kötetben van egy dolgozat, amely egy kicsit korábbi (1857-es), és Lisztről szól. Liszttel kapcsolatban már Schumann is megengedett magának egy halovány kritikát. „S míg mint előadó szédítő magasságokba hágott, mint zeneszerző hátrébb maradt, s ezáltal egy örökös félreértés keletkezett (...)” (Pillangók és karnevál, 94.). De ez a félreértés (talán) nem is volt az. A folyóirat 1835-ös beköszöntőjében Schumann „harcot” indított a „külsőséges virtuozitás” ellen. A következő kritikai megjegyzés Liszt előadó-művészetére vonatkozik: „Egyszer azon kapjuk, hogy a legborúsabb képzelgésekben vergődik és közömbössége a blazírtságig fokozódik, máskor viszont a legféktelenebb virtuóz-mutatványokba merül, gúnyolódva és a félőrültségig vakmerően” (Pillangók és karnevál, 94.). És ennek a nagy ára az előadó-művészetben, de a saját műveiben is a formátlanság lesz. Wagner viszont (a szimfonikus költemények kapcsán) a lehető leghatározottabban a védelmébe veszi Lisztet. De igazából nem érvel, hanem a saját „lelki felemelkedéséről” meg „titkokról” beszél. És amikor a forma kerül szóba, akkor is inkább visszaszúr: „Ha nem létezne a forma, bizonyosan nem léteznének műalkotások sem; de műítészek egészen biztosan nem, és ez az utóbbiak előtt oly nyilvánvaló, hogy lelki félelemből formáért kiáltanak (...)” (13.). Már itt is látható: Wagner zenei írásaiban egy kinyilatkoztató-felsőbbrendű beszédmód uralkodik, ezek az írások nem érvelnek és nem analizálnak, ezért könnyen átcsúsznak egy általánosabb beszédszintre. Így 1872-ben (abban az évben, amikor Bayreuthba költözik és ünnepélyesen leteszi a Festspielhaus alapkövét) a „zenedráma” kifejezés értelmén kezd el töprengeni, amely pedig az ő művei nyomán terjedt el. Ez egy új zenei műfaj vagy forma lenne? A Liszt-tanulmányból tudjuk, hogy az alkotó alkotás közben nem gondolkodik a formán „egy fikarcnyit sem” (13.). De alkotás után igen? Igazából Wagner mintha megijedt volna attól, hogy mások is elkezdték ezt a fogalmat a saját műveikre alkalmazni. Erre föl ő egy új kifejezést javasolt: a színpadi ünnepi játékokat. Elképzeltem „egy olyan színházi ünnepet (...), ahol (...) a színpad áll a középpontban, s rajta azok az események, melyeket (...) játéknak kell felfognunk” (152.), 1875-re elkészül a Festspielhaus: a Wagner által kigondolt műfaj (forma) most már valóban csak az övé.

Weiss János KÖNYVKRITIKA - EX LIBRIS - LXVI. évfolyam, 4. szám, 2022. január 28. 

2022-01-28 07:06:18
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ