Az elvarázsolt sziget gyönyörei

Pintér Tibor


Az elvarázsolt sziget gyönyörei


KÖNYVKRITIKA - Élet és Irodalom, LXVIII. évfolyam, 26. szám, 2024. június 28.


Malina János: L’isola incantata avagy Joseph Haydn és az eszterházi operajátszás 1768–1790.
Rózsavölgyi és Társa Kiadó, Budapest, 2023, 349 oldal, 5590 Ft

Malina kötete nem szorítkozik Haydn eszterházi tevékenységére, ennél sokkal ambiciózusabb:
A Haydn neve által fémjelzett időszak teljes eszterházi operajátszását feldolgozza, elsőként
nemcsak a magyar, hanem a nemzetközi szakirodalomban is. A szerző személyes
elköteleződése tudható: Malina sokat dolgozott azért, hogy a magyar kultúrtörténet egyik
nagy vesztesége, az eszterházi kastélyszínház, ha nem is valóságosan, de szellemi
rekonstrukcióként felépüljön.
A címben szereplő kifejezés mondhatni esszenciája a barokk udvari opera-színjáték világának. Forrása
Versailles, ahol 1664-ben mutatták be Lully Les plaisirs de l’île enchantée című balettjét, mely a
későbbiekben magának az udvari életnek vált szinonimájává. Mert az udvar zárt világ, amely megteremti a
maga varázslatosságát, és erre elsősorban a művészetek hivatottak.
A XVII–XVIII. század folyamán e vonatkozásban minden út Versailles-ba vezet. A főnemesi udvarok pedig
igyekeznek a versailles-i mintát követni. Így történt ez Eszterházán is, melyet Malina János mélyreható
elemzésekben és leírásokban gazdag könyvében bemutat. Az 1768-ban felavatott udvari színház az
elvarázsolt sziget középpontja. És e varázslatos szigeten működött évtizedekig Joseph Haydn – nem éppen
varázslatos körülmények között.
Malina kötete nem szorítkozik Haydn eszterházi tevékenységére, ennél sokkal ambiciózusabb: a Haydn
neve által fémjelzett időszak teljes eszterházi operajátszását feldolgozza, elsőként nemcsak a magyar,
hanem a nemzetközi szakirodalomban is. A szerző személyes elköteleződése tudható: Malina sokat
dolgozott azért, hogy a magyar kultúrtörténet egyik nagy vesztesége, az eszterházi kastélyszínház, ha
nem is valóságosan, de szellemi rekonstrukcióként felépüljön.
A kötet ennek a nagy, hosszú és aprólékos kutatómunkának a záróköve. A három nagy egységre épülő
könyv első része részletesen bemutatja az eszterházi operajátszás hátterét, melynek középponti alakja
Fényes Miklós herceg, ugyanakkor kitekint a bécsi udvari operajátékra, melyhez a leginkább hasonult
Eszterháza operai hagyománya, és természetesen bemutatja Haydn több évtizedes eszterházi
munkásságát. Jellemző erőssége a kötetnek, hogy ezt a területet igen szűkszavúan kezeli, egyszerűen
azért, mert a témának könyvtárnyi az irodalma, és Malina nem az ismert tényeket kívánja újra elmondani.
Az első rész talán legérdekesebb zárófejezete az eszterházi mindennapok részletes leírása: a művészeti és
kulturális élet bemutatása, egészen a kávéházig és a biliárdasztalokig. Ezeken az oldalakon elevenedik
meg leginkább az elvarázsolt sziget világa.
A másik két nagy rész az előadó-művészeteket, azon belül is természetesen az operai repertoárt tárgyalja.
Eszterháza hamisítatlan italomán operakultúrával rendelkezett, akárcsak Bécs. A bemutatott darabok mind
olasz librettókra írt elsősorban dramma giocosók, azaz komikus operák, melyek szerzői Haydn mellett
Cimarosa, Gazzaniga, Anfossi, Paisiello – azaz a kor zenei hétköznapjainak komponistái. Eszterháza –
ahogy a szerző írja – igazi operai nagyüzem volt: „(...) a felújításokat nem számolva, évi négy-kilenc
operabemutatót, továbbá alapjáratban eleinte heti két, majd 1780 nyarától heti három opera-előadást
tartottak, ami évi 50-125 előadást jelentett, (...) a szó szoros értelmében az operajátszás határozta meg
Eszterháza életritmusát” (228.). E nagyüzem feltérképezése és alapos leírása a kötet
legfigyelemreméltóbb erénye. Egyrészt az Eszterházán favorizált szerzők, az előadott művek, a librettók és
az énekesek tekintetében, másrészt a színpadtechnika alapos bemutatásában. Ez utóbbi okozhatta a legtöbb fejtörést a szerzőnek, ugyanis az eredeti tervrajzok híján a fennmaradt korabeli színházak alapján
igyekszik rekonstruálni az eszterházi operát. Az operaház intézményi ambíciója azonban nem volt szerény:
„A schönbrunni színház analógiája annyit jelent, hogy noha nem ismerjük a külsejében is jó színvonalú új
eszterházi színház alkotóját, szándéka a császári magánszínház variánsának létrehozása lehetett” (198.).
Malina János könyve az első és nagyigényű rajza Eszterháza operai világának, melyről 1772-ben így írt
Bessenyei György Az eszterházi vigasságokban: „A sok énekesné egymás után kijő, / Mondják nótájikat, s
buja mellyek felnő. / Az égő erdőkbe édes szavok hangzik, / Érzésében a szív bágyad s szunnyadozik."
2024-07-08 11:43:48
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Aki Eszterházát keresi a térképen, jól teszi, ha nagyítót használ, sőt még ezsem elég, ha nem tudja: a városkát 1950 óta Fertődnek hívják. Ez a kicsiny hely vált a 18. század második...
Jávori Ferenc, vagy ahogy sokan ismerik, Fegya, a klezmer spiritus rektora. Elsajátította majd megújította a jellegzetes zsidó hangszeres nép-zenét. Zenekarával, az 1990-ben megalakított Budapest...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ