Megfejthetetlen zenészkarrier | Seress Rezső története

 

Seress RezsőHa valamit nem tudsz megérteni, inkább higgy benne – ezt a tanácsot különböző megfogalmazásokban és a világ legváltozatosabb dolgaira vonatkoztatva kaptam már. Most megint csak ezt a tanácsot lehet használni, amikor a Seress Rezsőről szóló legfrissebb mű világot látott.


Eddig minden író, forgatókönyvíró, filmrendező arra koncentrált, hogy érthetővé tegye a híres-hírhedt Szomorú vasárnap évtizedeket és kontinenseket átölelő sikerét.

Hogy csak az utóbbi néhány évtizedre pillantsunk, Müller Péter fogta meg először komolyabban, és a zenés játékból 1983-ban mutatott be remek előadást Vidám Színpad, azóta újra meg újra előveszik a Szomorú vasárnapot.

1999-ben ugyanezzel a címmel német film született (Rolf Schübel rendezte), mondjuk így Seress Rezső élete csak ihletője volt a mozinak, a dramaturgok eléggé szabadon kezelték a történetet, de mindenki tudta, ki van a zongorista, Aradi András neve mögött.

Seress életén mint valami trambulinon dobbantott az új-zélandi Scott Alexander Young. Forgatókönyvéből koprodukcióban készült (2004) a Kávéház az égben című „fiktív dokumentumfilm”.

Seress RezsőÉppen öt éve foglalta össze a MaNcs a dal diadalmas és a zeneszerző sírnivaló karrierjét. Azt a szerencsétlen, végtelenül szimpla dallamot minden valamirevaló zenekar, énekes kézbe vette, a maga alkatára szabta, sikerre vitte. Hiszen tudjuk, az egyszerű dallam olyan, mint „az év arca”: elég képlékeny ahhoz, bármivé lehessen alakítani, formálni, az énekes megmutathatja általa önmaga képességeit.

Rudi bácsi viszont sok évnyi vendéglátózás után, a Kulacs, majd a Kispipa zongorája/pianínója mellől űzetett nyugdíjba. Gál Róbert új könyvével most szélesebb panorámát akar nyitni Seress Rezső életére. Nem erősíti meg, de nem is magyarázza, hogy a félreállított muzsikus öngyilkosságának valóban a kényszernyugdíjazás volt a kiváltó oka. Így, lebegve hagyottan – lehet ez is az ok.

Nagyon szikáran, kevés eseménnyel, kevés párbeszéddel íródott az életrajz, újságcikkekre, korábban írt könyvekre, főként tényekre alapozva. Összetalálkoznak benne a legendássá vált történetek (Klemperer látogatása), az anekdoták, a visszaemlékezés-morzsák (Gobbi Hilda), és főként az egykori szem- és fültanúk emlékezései a szerző saját emlékeivel, a Kispipa falába ivódott sztorikkal – meg a zenével. (Zene is jár a könyvhöz, Seress Rezső dalainak régi felvételei átmentve a cédére.)

A szerző nemigen töltögette ki az életrajz lyukait regényes képzelettel, pedig belefért volna. De talán úgy gondolta, elegendő az, ami dokumentálható. Hát, szűkösen. A hatvanas évek regényes zenészéletrajzainak szerzői több fantáziát applikáltak bele köteteikbe, igaz, olyan vastag műveket ma már nem lehet mindenki kezébe adni…

Az ember közben újraolvassa a dalszövegeket, különösen a híres Szomorú vasárnapét, és ha (legjobb meggyőződése ellenére) derűsen tekint a jövőbe, nem ért semmit. Az eredeti vers, a Jávor Lászlóé, messze túlmegy azon, amit róla mondanak, tudniillik a melankólián – mérhetetlenül érzelgős. Seress később írt rá egy másik változatot – énekelni még nem hallottam, habár a kotta közkézen forog –, Vége a világnak címmel, az is maga a tömény depresszió. Lehet ugyan melankóliának nevezni a dalokból sütő negatív érzelmeket – azért egy lélekkurkász sokkal többet olvasna ki belőle.

Gál Róbert: Szeressük egymást, gyerekek. Seress Rezső történeteDe hát a kötet címe a másik legendás dal indító sorát (bemondását) használja: Szeressük egymást, gyerekek. A szelíd felszólítás ugyebár akkor hangzott el, amikor az ország nagyobbik fele gyűlölte a kisebbik felét. Mivel ilyesmi a világon bárhol és bármikor előfordulhat, nálunk vagy tőlünk akár tízezer kilométerre, megértem, hogy végtelenül kézenfekvően megfogalmazott gondolataival sokfelé tudtak azonosulni.

Nagy kérdés, ha ma Seress Rezső leszállna közénk a felhőkről, leülne a pianínóhoz a Kispipa féltve őrzött kuckójában, el tudná-e varázsolni fakó hangjával, nem különösebben briliáns zongoratechnikájával a mai közönséget. Valószínűleg igen. Ismét mindenki örülne annak, hogy valaki a szeretet hirdeti, egyszerű kis dallamokkal, egyszerű szavakkal.

Ha meg nem, az utókornak ott marad a cédé. Meg az érthetetlen siker emléke.

 

Kiadvány:
Gál Róbert
Szeressük egymást gyerekek
Rózsavölgyi és Társa, 2010


Forrás:
olvassbele.hu

2011-01-28 13:23:20
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ