Ex libris - Schönberg: Írások az új zenéről


Adorno mindig Rimbaud-tól idézi a mondást: il faut être absolument moderne” – vagyis miután megjelent a modernség, annak követése feltétlen parancs lesz. És ez a követés természetesen produktív alakítást is jelent. Értelme szerint ez a gondolat már Schumann-nál is előfordul: abban a követelésben, hogy az egyszer elért kompozíciós szint mögé már nem szabad visszaesni (ami persze feltételez egy zenei haladást). Hummelnek címezve mondja: „Becsületesen kimondom: az etűdjei jó pár évvel megkéstek” (Schumann, 18.). De ettől még sikerült alkotások lehetnek. „Ki tagadhatná, hogy ezen tanulmányok többsége tökéletesen lekerekített mestermunka, hogy valamennyiben tisztán kirajzolódik egy-egy kép, hogy valamennyi a mesternek hosszú éveken át érlelt tapasztalatából született” (uo.). Az ilyen törekvések és követelmények a XX. század elején az „új zene” fogalmában kristályosodtak ki. A fogalom használatához nagyon közel került Busoni híres könyvecskéje, amely a Vázlatok a zeneművészet új esztétikájához címmel jelent meg, 1907-ben. „Tizenkét fok! És a természet végtelen sokat teremtett! Végtelent! E tizenkét részből álló oktávon belül ismét egy sor határozott távolságot állapítunk meg, szám szerint hetet, és erre építettük a mi egész zeneművészetünket. Mit is mondtam? Egy sort? Két ilyen sort, a dúr- és a moll-skálát. Ha ezt vagy azt a sort a tizenkét félhang bármelyikére átvisszük, egy új, »idegen« hangnemet kapunk!” (47.). Az „új zene” fogalmának központi fogalma az „atonalitás” lesz. Erről írja Eggebrecht: „A mai napig ez határozza meg egy alkotás újszerűségét, mely szemben áll minden korábbi zenével, és ez alapozza meg a közönség és a modern zene között fennálló távolságot” (A Nyugat zenéje, Typotex, 2009, 753.). Mindenesetre Busoni kis könyvére Hans Pfitzner reagált, rendkívül éles gúnyos-karikírozó hangnemben: „Csak ha majd úgy nagyjából mindazt, amit eddig elértünk, gyökerestül kiirtották és eltörölték a Föld színéről, a zenei rendszerünket, a zenei formáinkat, a mesterekre való emlékezést (...): csak akkor lesz egyáltalán remény arra, hogy valaminek a kezdete eljöjjön” (121.). Végül Paul Bekker egy 1919-es előadásában alkotta meg valóban az „új zene” fogalmát. „Kérem, őrizzük meg ennek szimptomatikus jelentőségét! Itt nem egyes modern zenészekről beszélek, hanem az új zenéről” (181.). A szöveggyűjtemény utolsó tanulmánya egy 1930-as Schönberg-dolgozat, és itt a kötet szeretne is megállni. Zárás- és kiegészítésképpen: az „új zene” filozófiai-esztétikai elméletét az évtized végétől kezdve majd Theodor W. Adorno fogja kidolgozni. A visszalévő életén át tartó munkával.

Weiss János KÖNYVKRITIKA - EX LIBRIS - LXVI. évfolyam, 4. szám, 2022. január 28.


2022-01-28 07:07:51
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ